TT 41:21

• Hudbu složil: Alexandre Desplat
  • Dirigoval: Alexandre Desplat
  • Orchestrace: Alexandre Desplat, Jean-Pascal Beintus
  • Produkce: Alexandre Desplat
  • Decca Records 2010 (1506402)

Drama THE KING'S SPEECH je zatím nejatraktivnějším filmovým projektem britského původně převážně televizního režiséra Toma Hoopera, jehož snímek se řadí k letošním horkým oscarovým favoritům především v hlavní herecké kategorii. Colin Firth exceluje v roli konktavého Jiřího VI, kterému jeho problémy s veřejným projevem pomohl v polovině 20. let 20. století vyřešit původem australský terapeut Lionel Logue (Geoffrey Rush). Na motivy stejnojmenného původního divadelní scénáře vznikl i scénář filmový, který se své finalizace dočkal dřív než divadelní hra, jež byla připravována k uvedení na londýnském West Endu již počátkem roku 2006, ale k jejímu uvedení zatím nedošlo. Pod Hooperovým vedením se kromě Firtha a Rushe v dalších rolích objeví i dvě legendy britské kinematografie (Michael Gambon a Derek Jacobi), jimž sekundují o pár generací mladší (přesto neméně hvězdní) kolegové včetně Heleny Bonham Carterové, Guye Pearce a Timothyho Spalla.

Hudební doprovod obstaral Alexandre Desplat, který se snímku zhostil se svou obvyklou precizností. Jeho komorní kompozici dominují především dvě hlavní témata - jedno smyčcové a druhé klavírní, které se prolínají střídavě většinou skladeb. Po celou kompozici Desplat pracuje převážně se smyčcovou sekcí menšího orchestru, jenž příležitostně prokládá hrstkou sólových partů - kromě zmiňovaného klavíru nechybí sóla pro violoncello, harfu, housle, celestu a dřevěné dechy, které ale tvoří pouhé zlomky jinak převážně posmutnělé nahrávky, která je až na hrstku výjimek (The Rehearsal) prosta většiny autorových rytmických rukopisných znaků. Převážná část tentokrát čistě akustické kompozice přísluší variacím dvojice hlavních témat, které Desplat pouze příležitostně více rozjíví (vynikající kontrapunkt klavíru a harfy ve skladbě Fear and Suspicion), doplňuje hrstkou původních aranžérských postupů (houslové sólo dokreslující traumatizující dětství - Memories of Childhood) či prokládá pár dramatičtějšími okamžiky v podobě vrstvené houslové sekce, jejíž jednotlivé části na sebe navzájem navazují s mírným zpožděním, čímž vytváří úzkostlivě disonantní efekt, který je ke slyšení ve skladbách King George VI a The Threat of War.

THE KING'S SPEECH představuje rozsahově i emocionálně skromnou kompozici, jejíž komorní základ a skromný rozsah jsou jak jejími základními rysy, tak i jejími jedinými výraznějšími nedostatky. Soundtrack se po celou délku, jež připadá Desplatově původní hudbě (skromných 32:23), nese na poněkud jednotvárné vlně, kterou pravidelně oživuje návrat k dvojici hlavních témat či v úvodu nahrávky nenápadná citace Beethovenovy 7. symfonie, která doprovází finále snímku. I navzdory těmto ozvláštněním album lehce upadá do monotónnosti zásluhou až nepřiměřeného spolehání převážně jen na variace dvou hlavních témat, které sice nepostrádají specifické kouzlo, ale nejsou dostatečně výrazné. V kontrastu s mimořádně atraktivním tématem snímku představuje Desplatova kompozice velmi subtilní doprovod obrazu, který je sice na samostatný poslech náležitě uchulahodící (a jako takový zdárně balancuje na hraně 4*), ale současně postrádá větší variabilitu, která by jej dokázala výrazněji vrýt do paměti posluchačů a filmových diváků.

Girl with a Pearl Earring

My Sister's Keeper

Everybody's Fine