• Dirigoval: Guy Farley
  • Orchestrace: Andrew Pearce
  • Nahrál: The Chamber Orchestra of London
  • Nahráno v Abbey Road Studios; Sphere Studios, London
  • Produkce: Guy Farley
  • MovieScore Media 2007 (MMS-08014)

Thriller THE FLOCK byl roku 2007 jedním z dosavadních nejtemnějších snímků, na kterých v té době pracoval britský skladatel Guy Farley, který v posledních měsících do svého resumé přidal řadu dalších žánrových projektů, které staví na této jeho žánrové prvotině. Netradičně obsazený Richard Gere vytvořil postavu Errola, který již 30 let dbá na své stádo oveček tvořených různými devianty, nad kterými dohlíží, aby sestrvali na správné straně zákona. Jeho čas však již naděšel a jeho šéf není příliš nadšen Errolovým až přílišným zápalem při pronásledování a narušování soukromí svých svěřenců. Proto tak na scénu vstupuje jeho nástupce: mladá idealistka Alison (Claire Daines), kterou má Errol za úkol naučit všem záludnostem svého netradičního oboru. Vše se však zkomplikuje, když je unesena mladá dívka a Errol pojme podezření, že na vině je právě jeden z jeho svěřenců... Tak teprve začíná depresivní snímek THE FLOCK, jehož prostřednictvím na americké půdě debutoval hongkongský režisér Wai-keung Lau (tvůrce trilogie INFERNAL AFFAIRS - předobrazu Scoseseho THE DEPARTED).

V době, kdy Farley začal na snímku pracovat, byl Lau již zpět v Hong Kongu a veškerá postprodukce ležela na bedrech producenta Philippa Martineze, se kterým již skladatel spolupracoval na dvojici jeho režijních počinů i několika snímcích jeho produkční společnosti (mj. i LAND OF THE BLIND, CITIZEN VERDICT a další). Četné komplikace v rámci postprodukce tak vedly k nahrání dvou verzí soundtracku. Zatímco původní britská verze snímku obsahuje z větší části pouze Farleyho hudbu, v americké verzi zazní i některé další skladby, které skladatel zkomponoval speciálně pro uvedení snímku na americké půdě, i skladby s nimiž neměl nic společného, což postihlo například i úvodní prolog snímku (The Flock - Titles), který je v americké verzi doprovázen árií. V souladu s tématem snímku je výsledná kompozice náležitě ponurá, temná a skladatel využívá z větší části smyčcový orchestr, který doplňuje sólový klavír (ve Farleyho vlastním podání), jenž tvoří základ několika hudebních témat. Spektrum dále rozšiřuje několik netradičních indonésských nástrojů (především různé formy gongů), řídce užitý samostatný ženský hlas a elektronika, která jak upravuje zvuk některých akustických nástrojů (viz elektrická kytara v úvodu první skladby) tak rozšiřuje i perkusní sekci.

Farleyho kombinace minimalistického klavíru, elektronických i akustických perkusí s hlubokými smyčci a dechy se příležitostně blíží některým klasickým žánrovým dílům, kterými se rovněž nechal inspirovat i film samotný. Na mysl přichází beznaděj SE7EN či THE SILENCE OF LAMBS a další emocionálně chladné thrillerové kompozice Howarda Shorea či Craiga Armstronga. Naopak v dramatičtějších momentech (závěr Harriet Captive, Midnight Meat, Wolf Attack) skladatel nabízí náležitě disonantní směs agresivních žesťů, disharmonických vysokých smyčců a rázných perkusích, které v některých momentech prokládá táhlými tóny violoncell, kontrabasů a žesťů. Větší část kompozice nabízí sice temné, ale přesto melodické sekvence, které rozvíjí elegickou rovinu nahrávky, která se svého nejvydařenějšího provedení dočká ve skladbách The Flock - Titles, Scene of the Crime, Gunpoint, Trailer Park, Harriet's Home, Alison's Story a další.

THE FLOCK se řadí k nejméně typickým Farleyho dosavadním dílům a nabízí atmosféricky působivou kompozici, která svým posazením na klasický orchestr a převahu smyčcové sekce působí v některých okamžicích lehce staromódně, zatímco v jiných nabízí typické moderní žánrové postupy a výsledkem je zajímavý kontrast starého a nového. I když se album po celou svou délku prakticky obejde bez odlehčujících momentů a občas působí lehce monotónně, Farleymu se úspěšně daří kompozici nenápadně transformovat a jeho výsledná kompozice se tak spolehlivě udrží na hraně nadprůměru. Soundtrack se svého vydání dočkal v souvislosti s uvedením snímku na americkém trhu na jaře 2008 v podobě limitované edice 1000 kusů u společnosti MovieScore Media a kombinuje skladby nahrané pro obě verze snímku.

The Silence of the Lambs

Hannibal Rising

The Breed