• Dirigoval: Guy Farley
  • Orchestrace: Andrew Pearce, Guy Farley
  • Nahrál: Chamber Orchestra of London
  • Nahráno v Abbey Road Studios, London, UK
  • Produkce: Guy Farley
  • MovieScore Media 2006 (MMS-06012)

V našich končinách dosud neuvedené politické drama LAND OF THE BLIND sleduje v rozmezí více než dvaceti let přeměnu oddaného sluhy diktátorského režimu v jednoho z jeho četných politických vězňů. Joe (Ralph Fiennes) byl kdysi bachařem ve vězení, které zadržovalo i Thorna (Donald Sutherland), který při svých četných společných rozpravách pozvolna podkopával Joeovo přesvědčení o vládnoucím režimu. Film je zasazen do blíže nespecifikované doby a země, v níž vládu po svém sadistickém tatíkovi Maximilianovi přejímá nový doživotní prezident Maximilian II (Tom Hollander), který však většinu svého času tráví natáčením podřadných filmových braků a vládní otázky jdou spíše mimo něj. I tak ale se svým otcem sdílí zálibu v rozličných sadistických praktikách, kterými se jeho režim vypořádává se svými odpůrci. Vlastní geografické zasazení filmu je rovněž velmi nejednoznačné a zatímco některé exteriéry odkazují k carskému Rusku, jiné připomínají například Irsko a kostýmy žen naopak odkazují k Blízkému východu. Aby geografických vlivů nebylo málo, vlastní archivní záběry projevů Maximiliana I. nezapřou svou inspiraci v projevech Benita Mussoliniho.

LAND OF THE BLIND sleduje dvě časové roviny. V jedné Joe píše již ve vězení svou autobiografii a popisuje svůj přerod, zatímco v druhém je tento přerod přímo zobrazen jeho návštěvami Thorna a následnými dvěma revolucemi v průběhu 25 let dlouhého období. Další kontrast je tentokrát ovlivně prostředím. Zatímco části filmu odehrávající se ve vězení jsou většinou laděny do sytých teplých barev, sekvence z paláce jsou plné hýřivých barev. Tento kontrast nachází svůj protipól rovněž i v hudbě. Zatímco vězeňské sekvence jsou vykresleny za použití etnických skladeb, které pro film složil Doug Edwards, zbytek filmu (montážní sekvence a sekvence z paláce) jsou podkresleny symfonickou hudbou Guye Farleyho. Výsledné album pak pokrývá oba tyto aspekty v pořadí v jakém se vyskytují ve filmu.

Edwardsovy skladby tvoří přibližně 40% výsledného alba a většinu využitých nástrojů nahrál sám jejich autor. Jeho skladby využívají rozličné východní nástroje jako dilruba, biwa, sitar či různé perkuse, které doplňuje elektronicky modulovaná elektrická kytara. Podobně netradiční je i orchestrační pozadí Farleyho části kompozice, která (až do sekvence první revoluce a rychlého soudu Maximiliana II) využívá vojenské perkuse, xylofon, 2 trubky a další dechy, které jsou v některých případech doplněny o foukačky (Maximilian II) či celestu (House of Bonaventure a End Credits (Junior's theme)). Smyčcová sekce je v průběhu celé první poloviny Farleyho kompozice eliminována zcela či omezena na pouhé rytmické pizzicato, které zaznívá jen na pouhých pár okamžiků. Svým podvratným nádechem a orchestrací hudba velmi otevřeně odkazuje ke stylu Nina Roty. Vedlejší motiv příslušící první dámě (The First Lady) je naopak vystavěn pouze na smyčcovém orchestru, jehož rytmickou linii později přejímá sólo na anglický roh, perkuse a vibrafon.

Pozdější sekvence filmu jsou vystavěny na adaptaci Schubertových skladeb Ave Maria a Thorne Revolution, které doprovází dvojici revolučních montáží, jejichž doprovod Farley nově zorchestroval pro smyčcový kvartet a klavír, a v druhém případě jejich melodický nápad později posadil na své vlastní "rotovské" orchestrační schéma. K nejpůsobivějším momentům kompozice patří rovněž i ojedinělá atonální skladba Plot to Kill, jež doprovází krátký soudní proces Maximiliana II a svým vnitřním žárem navazuje na tvorbu Krzysztofa Pendereckiho. Mezi původní prvky druhé poloviny alba patří i třetí téma Joe and Madalena, jehož základem je sólo pro violoncello, kytara a anglický roh.

LAND OF THE BLIND představuje originální a dozajista i jednu z dosud nejzajímavějších Farleyho kompozic, které bohužel na výsledném album přísluší přibližně pouze něco okolo 21 minut (včetně Farleym aranžovaných Schubertových skladeb). Přesto se ale jedná o kompletní hudbu, která je pravidelně prokládána skladbami Douga Edwardse. I při znalosti filmu však tyto přechody mezi dvojicí prezentovaných stylů působí rušivě a nabourávají plynulost obou prezentovaných stylů. Při vypuštění Edwardsových skladeb se však jedná o vynikající kompozici, kterou by vinou nepříliš uvážlivě zkompilovaného alba byla škoda shodit na úroveň pouhých 3*. O poznání větší nevýhodou kompozice je však formát vydání. V současnosti je LAND OF THE BLIND dostupná pouze na iTunes jako jeden z raných titulů společnosti MovieScore Media. Jelikož ale již před rokem tato společnost přešla na vydávání svých titulů i na CD, a v poslední době opakovaně vydala na CD některé ze svých starších nahrávek spojených s vydáním dalších kompozic jejich autorů, nezbývá než doufat, že LAND OF THE BLIND bude tento příklad jednoho dne rovněž následovat...

Chaplin

Cashback

City Lights