20. Who Let the Cows Out? (1:32)

21. The 3:10 To Yuma (2:07)

TT 47:10

• Dirigoval: Marco Beltrami
  • Orchestrace: Bill Boston, Rossano Galante, Dana Niu, Marcus Trumpp
  • Lions Gate Records 2007 (LGM2-0010)

Pokud jste někdy narazili na některé interview s Marcem Beltramim, které by se pustilo na půdu otázek ohledně vysněných projektů, odpověď byla vždy stejná "a western." Nyní se však po THREE BURIALS OF MELQUIADES ESTRADA (který sice nabízel četné westernové prvky, ale byl spíše civilizačním dramatem) konečně skladatel nachomýtl ke snímku, po němž bude třeba toto stanovisko přehodnotit. Remake westernu 3:10 TO YUMA (1957), v jehož původní verzi vytvořili hlavní role Glenn Ford a Van Heflin a hudební složku obstaral George Dunning, se stal dalším z četných remaků starších snímků. Nové verze se ujal James Mangold, který do role o rodinu pečujícího farmáře Dana obsadil Christiana Balea, zatímco role desperáta Bena Wadea, jehož má Dan doprovodit do města na vlak, který jej dopraví k nejbližšímu soudu, připadla Russellu Croweovi. Nová verze 3:10 TO YUMA je spíše než tradičním remakem staršího snímku novým zpracováním původní povídky Elmora Leonarda, a i když obě filmové verze zpracovávaly svůj námět velmi podobným směrem, obě jsou dílem doby, v nichž vznikly a svým zpracováním se proto zásadně liší.

Narozdíl od nedávného remaku THE OMEN, který byl po hudební stránce poctou původnímu Goldsmithovu soundtracku, 3:10 TO YUMA nebyla nikdy opatřena kultovním statutem po své filmové (tak ani hudební) stránce. Namísto variování a kompoziční návaznosti na původní Dunningův soundtrack, je nová Beltramiho kompozice zakotvena spíše v moderních konvencích westernového žánru, tak jak je k obrazu svému přetvořil Ennio Morricone. Nahrávání Beltramiho soundtracku (na kterém pracoval 6 týdnů) probíhalo na začátku června v Londýnských Abbey Road Studios, kde byla v rozmezí jednoho týdne nahrána přibližně hodina hudby, z níž výsledné album pokrývá 3/4 materiálu. Soundtrack se svého vydání dočkal pouze na iTunes na začátku září, kdy byl snímek uveden do amerických kin, a na své CD vydání čekal až do poloviny prosince téhož roku.

Jak je v Beltramiho tvorbě obvyklé, základem kompozice je mix akustických prvků s elektronicky modulovanými zvuky vytvořenými speciálně pro daný projekt. Druhé zmiňované atributy zastupují dva prvky, které rovněž oba slouží jako základ tématické roviny kompozice. Zatímco texturální téma Wadeovy bandy (a jejího nového vůdce Charlieho Prince - vynikající Ben Foster - viz např. Ben Takes the Stage, Trial by Fire, Gang Arrives a Ben Arrested) je založeno na podobném efektu, který již Beltrami využil ve svých soundtracích CAPTIVITY a THE OMEN - stlačení pedálu piána, jehož následné uvolnění způsobuje rezonování strun; druhý je sólovým prvkem, v jehož podání zaznívá téma Bena Wadea (viz One for the Road). Tento specifický efekt se prolíná podstatnou většinou skladeb a vznikl vydrnkáváním na jednotlivé struny mandoline-piána, čímž byl vytvořen zvuk velmi připomínající klasický harpsichord. Dalším efekty patří i zvuk vzniklý třením mezi vlascem a strunami piána, zvuk starých hodin, který byl elektronicky modulován a je součástí perkusní složky nahrávky, která dále využívá i rozličné indiánské perkuse. Sám Beltrami se nechal v rozhovorech opakovaně slyšet, že většina prvků, které byly využity k elektronické modulaci byly úmyslně voleny tak, aby korespondovaly s dobovým zasazením snímku.

Základem akustické složky kompozice jsou rozličné strunné nástroje od klasické kytary (definující postavu Dana - viz Man of His Word), přes banja, nylonové kytary až po speciálně laděné piáno svým zvukem imitující zvuk mandolíny či rozličné perkusní efekty, které se mísí s tradičním orchestrem, jenž v největší míře přichází ke slovu ve skladbách Ben Takes the Stage / Dan's Burden (na CD zazní odlišná verze než ve filmu), Man of His Word, Barn Burn, Chinese Democracy, One for the Road / Storm Clouds, Ben There Done That, Hotel, One Man Left a The 3:10 to Yuma. Právě tyto tématicky vystavěné momenty v orchestrálním provedení se řadí k tomu nejlepšímu, co toto CD nabízí. Dechová sekce je téměř eliminována pouze na sólo pro trubku (která se poprvé dočká většího prostoru v 8. skladbě Chinese Democracy), která se v první polovině kompozice objevuje pouze sporadicky a postupem času získává větší prostor až do finále v podobě dvojice skladeb Bible Study a Who Let the Cows Out?, z nichž druhá jmenovaná obsahuje ojedinělé symfonické provedení Danova tématu.

3:10 TO YUMA do značné míry rozvíjí atributy Beltramiho kompozice pro nedávný projekt THREE BURIALS OF MELQUIADES ESTRADA, který však obsahoval westernové prvky pouze sporadicky a tak je tento snímek prvním, ve kterém měl Beltrami příležitost vzdát holt Enniovi Morriconemu v plné míře. Výsledný soundtrack je tak koláží dvou stylů - tradičních westernových atributů a moderních Beltramiho orchestračních postupů. Ve většině skladeb se pak tyto atributy vzájemně prolínají - stejně jako témata obou hlavních postav a jejich definujících nástrojů - a společně vytváří zajímavý celek řadící se k tomu nejlepšímu z filmové hudby poslední čtvrtiny minulého roku. Plně zasloužená oscarová nominace.

Booklet

CD je dostupné v podobě digipacku s mimořádně odpudivým grafickým provedením, jež koresponduje s grafickým laděním přebalu DVD, které vyšlo o pár týdnů později. Digipack je tvořen tvrdým a hrubým "recyklovaným" papírem, jež se rozevírá do tří částí, z nichž prostřední část patří nosiči CD, zatímco další obsahují černo-recyklované fotografie dvojice hlavních představitelů a seznam lidí podílejících se na nahrávce s textem od režiséra Jamese Mangolda.

The Three Burials of Melquiades Estrada

Flight of the Phoenix

800 Balas