TT 96:58

• Hudbu složil: Roque Baños
  • Dirigoval: Roque Baños
  • Orchestrace: Roque Baños, Zacarías M. de la Riva
  • Produkce: Roque Baños
  • DRO East West 2002 (S.A. 5046617792)

Filmové světy Álexe de la Iglesii se hemží četnými parodickými prvky a popkulturními odkazy, což mu vyneslo v některých kruzích až kultovní status. Po poctě groteskám (MUERTOS DE RISA) a hororům (LA COMUNIDAD) přišel se snímkem 800 BALAS (800 kulek) na řadu western. Stejně jako u svých předchozích projektů, i v případně 800 BALAS de la Iglesia ohledně hudby oslovil svého krajana Roque Bañose, jenž si vydobil mezinárodní pozornost svými kompozicemi navazujícími na styl Bernarda Herrmanna.

800 BALAS vypráví o cestě mladého Carlose za svým dědečkem Juliánem, kterého jeho babička i matka svorně prohlašují za mrtvého. Carlos se dostává do polorozpadlé westernové vesničky, kde jeho věčně podnapitý dědeček přehrává představení rychle řídnoucí skupince turistů a vzpomíná na časy, kdy působil jako dublér svého blízkého kamaráda Clinta Eastwooda. Vše se zkomplikuje, když Carlosova babička zjistí, že na plánovaný letní tábor nikdy nedorazil a rozhodne se s definitivní platností vymazat svého ex-tchána z povrchu zemského a s ním i celou jeho vesnici. Juliánovou jedinou nadějí tak je opevnit se se svými přestárlými zaměstnanci ve vesnici a s municí čítající pouze symbolických 800 KULEK bojovat proti policejní přesile...

Bañosova hudba se pochopitelně hemží četnými odkazy k morriconeovským westernům, ke kterým se hojně odvolává i hlavní postava filmu. Základem soundtracku jsou četné strunné nástroje, které se mísí s rozmáchlým symfonickým orchestrem a dalšími netradičními nástroji využívaných v rámci žánrových klišé. Hlavní motiv poprvé zazní v provedení sólové trubky v čase 0:45 ve skladbě La Dilligencia doprovázející úvodní titulky. Jedná se však jen o jeho první letmý náznak a svého čistého provedení se dočká až v začátku následující skladby Curiosidad or Papa (kde si jej zvolna předávají jednotlivé dechové nástroje podkreslené smyčcovou sekcí a rytmickými strunami). Mezi nejlepší sekvence patří ty, kde se hlavní motiv prolíná se strunným podkladem a postupně nabírá na intenzitě - tyto jeho žesťovo-symfonicko-strunné variace reprezentují: úvod Mi abuelo Julián, Caballeria triunfal (představující jakousi suitu variací hlavního motivu od jeho sólové verze až po monumentální symfonickou, která se svým nábojem, perkusemi a prací se smyčcovou sekcí vrací až k vrcholným dílům žánru z pera Alfreda Newmana), Laura, Ellos no te Quieren, Asedio Policia!, Los Geos, La Rendicion a El Entierro/Marcha Triunfal.

Jelikož se jedná o komedii, v rámci CD pochopitelně nechybí několik hravých skladeb (La Travesuras de Carlos, Picoleto's march), které bohužel poslechu ubírají na atraktivnosti a nabourávají kontinuitu poslechu. Mezi vedlejší motivy patří i téma Juliánova svědomí a pocitu viny za smrt syna, které se objeví ve skladbách Laura, Ellos no te Quieren (v čase 2:42) a La Rendicion. Jeho základem jsou přerušované tremolo smyčce, které svým zvukem připomenou bañosovské herrmannovské kompozice. Ve své mírně zrychlenější podobě se motiv objevuje i v začátku skladby Julián y Chellen, El Duelo nejprve ve smyčcovém (0:03), později flétnovém podání (1:13).

Mezi další rozvinutý styl patří akční sekvence (Asedio Policia!, A Por Viveres, Los Geos) doprovázející finální střet skupiny ozbrojených pamětníků s policejními jednotkami. Tyto sekvence jsou z naprosté většiny tvořeny rozličnými perkusemi, které jsou kombinovány s flétnami a zvolna gradujícím orchestrálním podkladem. Asedio Policia! patří k vrcholům soundtracku a nabízí jeden z mála čistě akčních momentů jinak převážně nostalgické kompozice. V průběhu 8 minut se v této skladbě střídají poklidnější čistě perkusní momenty s hlasitějšími sekvencemi, v nichž je rytmus utužován rytmickými tubami a dalšími žesťovými nástroji.

Prostřednictvím 800 BALAS Baños prokazuje šíři své skladatelské palety. Pokud hledat podobnosti mezi Bañosovou kompozicí a díly jeho kolegů, kromě zmiňovaných a pochopitelných vzorů v podobě Ennia Morriconeho a Alfreda Newmana, občas svým zvukem a nábojem připomene hlavní motiv dnes již klasického Poledourisova soundtracku QUIGLEY DOWN UNDER. Jedná se však o čistě orchestrační podobnosti v propojení orchestrálních prvků a strunných nástrojů. Páteř soundtracku tvoří flexibilní a mimořádně chytlavý hlavní motiv, který se prolíná v rozličných podobách a fragmentech všemi skladbami a je důkazem, že i v dnešní době může vzniknout vynikající rozmáchlá westernová kompozice. Naopak jedinou výraznější nevýhodou je skutečnost, že vzhledem ke svému komediálnímu přesahu hudba často střídá svůj styl a výsledek tak může působit mírně nevyrovnaným dojmem. Přesto stále vynikající kompozice řadící se ke špičkám rozrůstající se Bañosovy diskografie.

Hot Fuzz

Starship Troopers

Bridge to Terabithia