21. I Told You (Mia Julia) (3:12)

TT 52:19

• Dirigoval: Pete Anthony, Marco Beltrami
  • Orchestace: Pete Anthony, Jeff Atmajian, Marco Beltrami, Bill Boston, Jon Kull, Carlos Rodriguez, Ceiri Torjussen
  • Nahrál: Hollywood Studio Symphony a Hollywood Film Chorale
  • Varese Sarabande 2003 (VSD 6481)

Terminator a jeho pokračování mají díky svému až kultovnímu ohlasu a statutu zajištěné pevné místo v historii kinematografie. Nebylo tak divu, že na třetí díl jsme si museli počkat mnoho let a řada ze zíčastněných dlouze spekulovala o tom, zda-li má smysl se k projektu vracet a oživit ho v rámci současných technik, jakých filmový průmysl a především tedy jeho trikové odvětví, od premiéry druhého dílu stihlo dosáhnout. Ze snímku sice odstoupil James Cameron, který jako náhradu za sebe doporučil režiséra Jonathana Mostowa (U-571), s ním z projektu odešel i skladatel prvních dvou dílu Brad Fiedel (Pravdivé lži), guvernátor Schwarzenegger naštěstí zůstal, tímto snímkem na řadu let zamával filmovému průmyslu a následně usedl do guvernérského křesla státu Kalifornie kde své volební období tráví jen příležitostným íčinkováním v řídkých epizodních roličkách.

Doba pokročila a Mostow si naštěstí uvědomil, že pokud se chce zapsat do povědomí fanoušků v dobrém, musí natočit pokračování, které se bude ubírat vlastní cestou zcela odlišnou od třeskutého maximalismu Jamese Camerona. Vznikla tak spíš pocta prvním dvěma snímkům, občas kombinující mírný nadhled až s parodickými odkazy, které přímo citují základní dějové linie prvních dvou dílů a obrací je naruby. Jako skladatelé byli s tímto snímkem dlouho spojováni mj. Danny Elfman a Hans Zimmer. Podle slov, kterými tento projekt shrnuje režisér Mostow v bookletu CD, jeho cílem bylo vždy dát šanci mladšímu skladateli, který půjde vlastní cestou a bude mít dostatek tvůrčích sil a potenciálu, aby si s tímto snímkem dokázal poradit na adekvátní írovni. Směr udal i střihač, který v prvních sestřizích snímku použil řadu z Beltramiho starších prací a tak byl Marco jasnou volbou. Formule, kterou si vyzkoušel již v případě VRÁNY 3 nebo JÝZDY DO PEKEL, u kterých zdárně mixoval symfonický orchestr s pěveckým sborem a samplovanými efekty, za které je již od roku 1998 zodpovědný jeho asistent a hudební spoluproducent Buck Sanders, byla ideální i u snímku o souboji dvou strojů vyslaných z budoucnosti, aby se utkali o osud našeho světa.

TERMINATOR 3 ve svého době představoval největší Beltramiho projekt a nebylo proto divu, že se snímku zhostil na adekvátní írovni a celkový počet samplovaných zvuků dosáhl hranice jednoho sta, celková nahrávka (včetně alternativních verzí) se blíží 140 minutám a kromě elektronických nástrojů a pěveckého sboru se nahrávání hudby zíčastnil i 94-členný symfonický orchestr s rozšířenou perkusní sekcí.

Základem hudebního jazyka je především mix elektronických a akustických elementů s rytmickým základem (např. Blonde Behind the wheel), který je zřejmě nejvýraznější ve skladbě Hooked on Multiphonics, ve které zaznívá i elektronicky manipulovaná elektrická kytara. V průběhu celé kompozice se ke slovu dostane řada netradičních hudebních nástrojů včetně Huxler's Beamu (známého z prvního STAR TREKU) či Mahlerova kladiva (použitého v MATRIX REVOLUTIONS), všechny tyto nástroje jsou však jen malou částí spektra zvuku, které kompozice ve svých vrcholných místech nabízí â?? mezi samplovanými efekty nechybí ani zvuk, který v druhém díle trilogie identifikoval T-1000 (6. skladba Hearse rent a car) â?? často je pak špatně identifikovatelné, nakolik se jedná o netradiční nástroje a nakolik o výtvory Bucka Sanderse â?? jak je obvyklé â?? vytvořené speciálně pro daný projekt.

Co se motivové základny týče, hlavní důraz je pochopitelně tentokrát kladen především na akci, ve které se může naplno uplatnit Beltramiho cit a sklony pro minimálně tématicky založenou hudbu s bohatou rytmickou a perkusní linkou. Emocionální scény jsou pak především podbarvovány tématem Johna Connora, které je jediným snadno identifikovatelným a zapamatovatelným motivem, jenž toto CD nabízí. Vedlejší motivy pak patří T-X, motiv Soudného dne, které však jsou díky omezením své prezentace na oficiálním CD velmi špatně identifikovatelné jako hudební motivy a spadají tak spíše do kategorie hudebního backgroundu.

Mezi nejlepší skladby na edici Varese Sarabande patří především A Day in the Life, JC theme, More Deep Thoughts, Flying Lessons, Radio, ve kterých je pozvolna rozvíjen motiv Johna Connora, který s každou další svou verzí nabírá na krystalické čistotě a ve finále se k němu přidává i lehký pěvecký sbor. Tracky TX´s Hot tail, závěr Magnetic Personality, T3 pak jsou protkány variacemi Beltramiho nového terminatorského motivu, zatímco ostinátně založený track Kicked in the Can a řada dalších skladeb jsou až hypermoderními akčními skladbami, jejichž (byť sporným vrcholem) je Terminator Tangle. Jako bonus je na CD pak i orchestrální aranžmá původního tématu Brada Fiedela z prvního TERMINATORA, které v rámci udržení návaznosti na předchozí díly série (a současně, aby nevracelo diváky do časů prvních filmů) zaznívá pod závěrečnými titulky. Konec CD pak patří dvěma songům z nichž Open To Me je jednou z dalších Beltramiho spoluprací se zpěvákem Dillonem Dixonem (např. i nejnovější CURSED) a druhý se na CD dostal bůh ví odkud...

Těžko skutečně v rámci "krátkého" Varese alba vybrat některé skladby, jež by jasně čněly nad ostatními. Jejich hlavním kladem je mix osvědčených dramatických postupů prostřednictvím variování hlavního tématického materiálu, zatímco akční hudba se odvíjí ve zběsilém adrenalinovém duchu, v němž je místo jak na bohatou perkusní linku, obohacenou o rozsáhlou elektronickou základnu, tak i kompozičně moderní a netradiční symfonický základ. Právě díky mixu více postupů a zdařilé kompilaci alba je tento soundtrack ideálním vstupním materiálem do Beltramiho tvorby a dozajista i snímkem, který mu s definitivní platností zajistil místo mezi hollywoodskou skladatelskou smetánkou.

Jak sice napovídají jeho rozkolísaná hodnocení na světových soundtrackových webech, TERMINATOR 3 rozhodně není soundtrackem pro každého. Přívržence jednoduchých zpěvných melodií potěší možná jen o drobek více než tomu bylo u prvních dvou Fiedelových soundtracků značně poplatných době svého vzniku. Na druhou stranu posluchačům majícím v oblibě spíš příležitostně atonální, originální a moderní soundtracky než jen jednoduchou prefabrikovanou vatu, lze TERMINATORA 3 jedině doporučit.

Hudba *****    Album ****    Zvuk ****

Iné verzie

Bootleg 2003 (-)
24+19 trackov
TT: 93:49

Jak je naštěstí v případě Beltramiho tvorby téměř obvyklé, chybějící skladby na oficiálním releasu doplňují bootlegy, které existují především dva. První (2CD s 94 minutami) nabízí kompletní hudbu obsaženou ve filmu v chronologické podobě. Druhý (téměř 150 minut) nabízí záznam nahrávacích frekvencí, kdy ke každé skladbě existuje několik mírně (i více) odlišných verzí lišících se např. délkou, užitím vokální složky a v některých případech jde i o zcela odlišné verze, než byly nakonec použity ve filmu.

Matrix Reloaded

Final Fantasy: The Spirits Within

Terminator 2: Judgment Day